Pengikut

Khamis, 28 April 2011

* shinee oppa *





SHINee adalah Boyband asal Korea Selatan yang bergenre Cotemporary dan R&B Band. SHINee dibentuk pada tahun 2008 oleh SM Entertainment. SHINee memulai debutnya pada tanggal 25 Mei 2008 di SBS Popular Song dengan single pertamanya yang berjudul “noona nomu yepuh” atau lebih dikenal dengan “replay”. lagu itu langsung disukai oleh semua pendengarnya. apalagi noona-noona disana. SHINee langsung disukai oleh penduduk korea kerana charisma yang mereka miliki, wajah imutnya dan telatah serta kemampuan menyanyi, menari dan fashion style mereka.
SHINee mempunyai 5 member. mereka adalah ONEW, JONGHYUN, KEY, MINHO, dan TAEMIN.


nama asalnya adalah Lee Jin Ki. lahir pada 14 disember 1989. nama panggilannya adalah onew, leader onew, dubu (tofu) atau onew sangtae (onew condition). posisinya di SHINee sebagai leader dan vocal. suaranya? jangan ditanya .. merdu sangat. hobi dan kepakaran pada musik, piano dan mandarin. tingginya 177 cm (golongan darahnya ‘O’ dan apapun makanannya always chicken, chicken, chicken dihati. onew itu member paling tua di SHINee jadi semua member yang lain manggil dia ‘hyung (kakak)’. senyumnya yang sangat menawan dan sangat tulus membuat SHINee World (including me …) tambah jatuh hati. walaupun dia leader, tapi dia kelakar malah lucu sangat. dia boleh wat org yg dekat dgn nye merasa happy. onew sudah dilihat bakat lakonannye pada 2 drama musikal yang sudah dia bintangi iaitu ‘Brother were Brave’ dan ‘Rock of Ages’. bukan bakat lokonan yang hebat saja yang dia perlihatkan tetapi juga suaranya yang bagus menjadi daya tarik. onew juga memperlihatkan bakat presenter nya dengan menjadi MC di salah satu variety show ‘Ya Haeng Seong’ atau lebih dikenal dengan YHS atau Night Star.



nama aslinya adalah Kim Jong Hyun. Sebenarnya sme je dgn nme pggilannye. tapi ada lagi nama panggilannya yang lain, bling bling jonghyun atau puppy jong malah baru-baru ini ada lagi nama panggilan baru, sorry jjong. jonghyun lahir pada 8 april 1990. posisinya di SHINee sebagai lead vocal kerana suaranya yang tinggi dan cool sangat. Hobi dan kepakaran menonton film, popping (dance),buat lirik lagu, piano dan mandarin. tingginya 173 cm dan golongan darahnya ‘AB’. jonghyun pernah membuat lirik lagu salahsatu single SHINee ‘Juliette’.





nama aslinya Kim Ki Bum. lahir pada tanggal 23 septamber 1991. nama panggilan dan nama panggungnya key, almighty key atau key omma. dipanggil almighty key kerana key adalah member yang serba boleh kalau dia kata boleh pasti boleh. orangnya  sangat optimis percaya diri, dan terlalu jujur (cablak). dipanggil key omma (mama) karna sifatnya yang keibuan sama semua member dan juga karna sifatnya yang suka ngatur-ngatur. posisi key di SHINee sebagai rapper dan sub-vocal. Tu sbb dipanggil almighty key ,tingginya 177 cm dan golongan darah ‘B’. hobi dan kepakaran rap, dance, water skiing, english dan mandarin. Key pernah membintangi salahsatu variety show di kabel TV di korea yang berjudul ‘Raising Idol’ bersama idol lainnya seperti DongHo dan Eli U-Kiss dan Thunder MBlaq. di acara itu key dilatih menjadi seorang chef bersama chef cantik Shin YiRang.


minho. nama lengkapnya Choi Min Ho. lahir pada tanggal 9 disember 1991. yah umurnya tidak jauh beza dgn key, tahunnya sama Cuma beza bulan. nama panggilannya charismatic flame minho, karna wajahnya yang tampan,minho adalah member yang paling tinggi, tingginya aja 181 cm golongan darahnya ‘B’. posisinya di SHINee sebagai rapper dan sub-vocal.. hobi dan kepakaran soccer, basket dan english ,minho orangnya yg tidak mudah mengaku kalah, kalau menurut dia yakin boleh menang pasti menang. semua member mengakui kalau minho adalah member yang paling baik. dia susah nak marah marah. jonghyun dgn onew suka menzalimi dia, kerana meraka thu minho xkn marah. minho merupakan member di acara KBS Dream Team dan itu membuat dia cedera beberapa kali (josimhaseyo oppa~ haha). dan baru-baru ini, minho dengan onew akan menunjukkan bakat presenter mereka, karna mereka sudah ditetapkan akan menjadi MC permanent untuk acara musik MBC Music Core. Minho juga pernah tampil dalam MV SNSD yang berjudul Gee. baik yang versi korea ataupun versi jepang.



taemin. nama lengkapnya Lee Tae Min. lahir pada tanggal 18 julai 1993. menurut hitungan korea. nama panggilannya taeminnie, handy boy taemin atau mushroonm boy. posisinya di SHINee sebagai lead-dance, sub-rapper, dan sub-vocal. hobi dan kepakaran  sama dance, piano, mandarin dan suka sangat mendengar musik. taemin adalah member yang paling hebat-dance. tinggiya 175 cm  dan golongan darahnya ‘B’. taemin punya wajah yang tulus sangat dan cantik. kalau didandan mnjadi perempuan, cantik sangat. taemin pernah bermain dalam sitkom yang berjudul THJ (Taehee, Hyegyo, Jihyun).



2 ulasan:

lady-D berkata...

choi min ho oppa !! saranghaeyo..hehe

NuRul AiNa berkata...

saranghaeyo...huhu